Soms begint verandering gewoon met een gesprek

Gisteren raakte ik aan de praat met mijn buurvrouw.
Ze is psycholoog, begin dertig, en zoals zoveel mensen die ik de laatste tijd ontmoet, ziet ze patronen die anderen vaak over het hoofd lijken te zien. Ze vertelde hoe ze steeds weer tegen dezelfde systemische problemen in de zorg aanloopt. Niet omdat mensen hun werk niet goed doen, maar omdat het systeem soms in de weg zit van de bedoeling.
Ze zei iets wat me raakte.
“Ik zou hier graag iets aan willen veranderen… maar waar begin je?”
Ik herken die vraag.
De afgelopen jaren heb ik mensen ontmoet uit allerlei vakgebieden: zorg, onderwijs, overheid, techniek, wetenschap en bedrijfsleven. Vaak zijn het mensen die nét iets anders kijken. Mensen die verbanden zien, kansen ontdekken en energie krijgen van verbeteren. Regelmatig zijn het ook mensen met ADHD, autisme, hoogbegaafdheid of een andere vorm van neurodiversiteit. Niet omdat dat een voorwaarde is, maar omdat zij de wereld soms vanuit een ander perspectief bekijken.
Toch lopen veel van deze mensen tegen hetzelfde aan.
Ze hebben ideeën.
Ze zien mogelijkheden.
Maar ze voelen zich vaak alleen.
En juist daarom ben ik Anders Briljant begonnen.
Niet als platform vóór neurodiversiteit, maar als platform vóór mensen die de moed hebben om anders te denken. Een plek waar nieuwsgierigheid belangrijker is dan functietitels. Waar ideeën gedeeld mogen worden voordat ze perfect zijn. Waar mensen elkaar kunnen vinden rondom maatschappelijke uitdagingen.
Want misschien hoeft niemand in zijn eentje de zorg te veranderen.
Misschien moet de psycholoog uit de zorg gewoon eens in gesprek met een data-analist, een ontwerper, een beleidsmaker, een ervaringsdeskundige of een ondernemer. Juist op het snijvlak van verschillende werelden ontstaan vaak de mooiste innovaties.
Dat is de droom achter Anders Briljant.
Een gemeenschap waarin mensen elkaar versterken.
Waar talent belangrijker is dan een label.
Waar verschillen geen obstakel zijn, maar juist een bron van creativiteit.
En waar we samen laten zien dat maatschappelijke verandering vaak begint met één eenvoudig gesprek.
Zoals dat gesprek met mijn buurvrouw.
Misschien lees jij dit en herken je jezelf.
Je ziet kansen.
Je hebt ideeën.
Je wilt iets veranderen.
Maar je weet niet goed waar je moet beginnen.
Dan nodig ik je uit.
Laten we elkaar vinden.
Want de wereld verandert niet alleen door grote organisaties of ingewikkelde plannen.
Soms begint verandering gewoon met een gesprek tussen twee mensen.
Doe je mee?
Herken jij jezelf in dit verhaal? Of werk je in de zorg, het onderwijs, de overheid, het bedrijfsleven of ergens anders en zie jij ook mogelijkheden om dingen beter te maken?
Ik kom graag met je in contact.
Niet omdat ik alle antwoorden heb, maar omdat ik geloof dat de beste ideeën ontstaan wanneer mensen met verschillende achtergronden elkaar ontmoeten.
Anders Briljant wil een plek zijn waar die ontmoetingen kunnen plaatsvinden.
Stuur me gerust een bericht. Vertel waar jij tegenaan loopt, waar je van droomt of welk idee je al veel te lang met je meedraagt.
Misschien is dat precies het gesprek waar iets nieuws uit ontstaat.
Samen zijn we niet alleen anders. Samen zijn we Anders Briljant.