top of page

AndersBriljant groep openbaar

Openbaar·8 vrienden

Neurodiversiteit gaat niet over labels — maar over mensen

Voor mij gaat neurodiversiteit niet over hokjes of diagnoses. Natuurlijk kunnen labels helpen om jezelf beter te begrijpen, maar uiteindelijk gaat het over mensen. Over unieke manieren van denken, voelen, waarnemen en werken.

Sommige mensen denken razendsnel en associatief. Anderen zien patronen die anderen missen. Sommigen brengen rust en structuur, anderen energie en vernieuwing.

Juist die verschillen maken teams, organisaties en samenlevingen sterker.

Maar alleen als daar ruimte voor is.

Want eerlijk is eerlijk: onze maatschappij — en ook organisaties — zijn vaak ingericht op “gemiddeld”. Terwijl gemiddeld eigenlijk helemaal niet bestaat.

En dat heeft impact.

Op energie. Op werkplezier. Op zelfvertrouwen. Op kansen.

Ik geloof dat we daar beter in kunnen worden.

Niet door iedereen hetzelfde te maken — maar juist door verschillen te begrijpen en te benutten.

Waarom ik voorzitter werd van Netwerk Neurodiversiteit

Vanuit die overtuiging ben ik mij steeds meer gaan inzetten voor neurodiversiteit binnen de gemeente Den Haag.

Niet omdat ik alle antwoorden heb. Maar juist omdat ik zie hoeveel mensen soms worstelen in stilte. Hoeveel talent onbenut blijft. En hoeveel kracht er vrijkomt als mensen zich veilig voelen om zichzelf te zijn.

Toen ik betrokken raakte bij het Netwerk Neurodiversiteit, voelde dat als iets wat er echt toe doet.

Een plek waar gesprekken gevoerd mogen worden die normaal misschien niet zo makkelijk gevoerd worden. Waar herkenning ontstaat. Waar collega’s ontdekken: ik ben niet de enige.

In mijn rol als voorzitter zie ik dagelijks hoe belangrijk verbinding is. Niet alleen voor neurodiverse collega’s, maar ook voor leidinggevenden, HR-professionals en teams die elkaar beter willen begrijpen.

Want neurodiversiteit gaat niet alleen over degene die “anders” denkt.

Het gaat over hoe we samen sterker kunnen worden.

Waarom Anders Briljant?

Vanuit die ervaring ontstond ook het idee voor Anders Briljant.

Omdat ik merkte dat kennis vaak versnipperd is. Ervaringen lastig te vinden zijn. En mensen soms verdwalen in een enorme hoeveelheid informatie.

Maar vooral: omdat ik geloof dat mensen elkaar nodig hebben.

Anders Briljant moet een plek worden waar mensen, kennis en ervaringen samenkomen. Een plek waar je herkenning vindt. Waar je vragen kunt stellen. Waar je leert van anderen. Waar technologie helpt om overzicht te creëren — maar waar de mens altijd centraal staat.

Geen platform van “wij weten het beter”.

Maar een platform van:

we leren samen.

Een onafhankelijke, neutrale plek waar verschillen niet gezien worden als probleem — maar als potentieel.

Samen sterker

Ik geloof oprecht dat neurodiversiteit één van de grootste krachten van onze tijd kan zijn.

Niet ondanks onze verschillen.

Maar dankzij onze verschillen.

En misschien begint dat wel bij iets heel eenvoudigs:

Elkaar écht proberen te begrijpen.

Want uiteindelijk zijn we allemaal anders.

En juist daarin kunnen we briljant zijn.

Samen sterker met unieke breinen.

Over de auteur

Ik ben Antoine, voorzitter van het Netwerk Neurodiversiteit binnen de gemeente Den Haag en initiatiefnemer van Anders Briljant. Ik geloof in de kracht van verbinding, innovatie en ruimte voor unieke manieren van denken — zodat mensen én organisaties beter tot hun recht komen.

68 weergaven
bottom of page